شبکه انديشمندان قم
کد خبر : 69990
تعداد بازدید : 1518

خاكسپاري حضرت زهرا(س)

سلسله دروس اخـلاق ومعارف درس چهل و هشتم 93/12/11

مراسم عزاداري دهه اول فاطميه - خاک سپاری حضرت فاطمه(س) 93.12.11

خاک سپاری حضرت فاطمه(س)

خاكسپاري و تجهيز حضرت در دانشنامه فاطمي رسيدگي شده كه مجموعه ي بسيار ارزشمند و علمي است و همه ي شئون ساحت آن بزرگوار در آن هست اين دانشنامه موضوع بحث تهذيبي دوستان قرار دهند و تا جلد سوم كه مربوط به حكمت فاطمي است بخوانند اين مجموعه جامع و دقيق هست بي نظير كه اكثر مراجع نسبت به اين اثر اظهار نظر كردند در مقالات جزء به جزء نوشته شده و بسيار اثر علمي و دقيقي است از منابع تاريخي كهن و معاصر به اين مسئله پرداختند آنچه كه مشهود است آن حضرت در بقيه دفن شدند و من با مرحوم الامري كه از علماي مدينه و رهبر شيعيان مدينه بود مذاكره كردم گفتند يادم هست قبل از تخريب بقيه حضرت در آنجا بارگاه داشت و اين موضوع كه قبر در آنجا باشد ترجيح داده شده ولي سه يا چهار جا مطرح شده اول جا منزل و بيت آن بزرگوار است به جهت شرايط كه امن نبود و اصرار حضرت در دفن در شب و مخفيانه بودن محل دفن ايشان به تصور ُپذيرفته تر نزديك است كه پنج تا هفت نفر در تشيع جنازه  حضور داشتند ام سلمه (از همسران رسول خدا)ام ایمن و فضّه، و از مردان جز دو پسرش حسن و حسین ،عبدالله بن عباس، سلمان فارسی، عمار بن یاسر، مقداد، ابوذر و حذیفه و اين در تشيع به چشم مي آمد و شايد از تردد محل دفن تا آماده شود و تا مراجعت كنند و اين همه مي تواند سبب افشاي قضيه شود و نقض غرض شود كه مخفيانه نباشد آنچه كه از منابع معتبر نقل شده مانند شيخ مفيد در الاختصاص مي گويد خانه حضرت در همسایگی خانة پیامبر در کنار مسجد پیامبر قرار داشت، دفن شدند و بعضي از مورخين اهل سنت هم همين نظر را دارند كه در منزل خودشان كه در كنار مسجد است دفن شدند و اين موضوع مورد تأييد تاريخ است و ابن طاوس و شيخ صدوق هم تأييد كردند بعضي از روايات هم از ائمه حضرت صادق و حضرت رضا (ع) وارد شده كه آن بزرگوار شبانه در منزل خودش دفن كردندکه با توسعة مسجدالنبی در زمان عمربن عبدالعزیز خانة حضرت داخل مسجد قرار گرفت  و بعضي از تعابير از حضرت امير كه بعد از دفن خطاب به پيامبر عرض كردند سلام از طرف من به حضرت زهرا كه در جوار تو دفن شده برسان اين مطلب در نهج البلاغه آمده مؤيداين احتمال است كه اين فرض را تقويت كند بعضي از روايات كه بقيه را مطرح كردند و بعضي از گزارشات تاريخي هم هست حضرت دستور دادند بعد از دفن تعدادي صورت قبر در بقيه ايجاد كردند مردم به نظر بيايد كه يكي از اين چهل قبر است كه با اين هوشمندي اين كار را كردند كه از منزل به جاي ديگري معطوف كنند روايات ديگري هم هست كه قبر ايشان را منزل عقیل بن ابی طالب دانسته اند که در مجاور بقیع قرار داشت كه منزل عقيل به مقبره ي بني هاشم تبديل شده بعضي از قول  ائمه گفتند فاطمه مادر ما در منزل عقيل است مراد فاطمه بنت اسد باشد كه به مادر بزرگ  هم ام گفته مي شد بعضي روايات هم هست كه حضرت به اما حسن فرمودند كه چنانچه مشكلي پيش آمد مرا كنار قبر مادرم دفن كنيد و اين مي تواند كه موضوع بقيه را تقويت كند ولي بعضي از روايات حضرت تصريح كردند كه مرا در كنار قبر پيامبر دفن كنيد كه في الجمله موضوع را طرح مي كند ولي احتمالات غلط انداز كه دشمن را به خطا بي اندازد كم نيست و مردم هم متوجه نبودند كه قبر در داخل منزل است و احياناً براي شايع شدن اين نقل مردم مدينه فكر مي كردند كه آن قبر در بقيه است احتمال ديگر دفن آن بزرگوار در روضه ي پيامبر هست كه بعضي از اعاظم هم تقويت كردند مانند شيخ طوسي و طبرسي مسئله ي خانه و روضه رضوان كنار منبر را تقويت مي كند نقل از پيامبر است كه گفتند قبر من كنار روضه رضوان و باغ بهشت است كه گفته بين قبر من ومنبر من  باغي از باغهاي بهشت است و اين احتمال اين موضوع را تقويت كرده و سند روائي بر دفن بر روضه باشد ضعيف است و نمي شود تكيه كرد آنچه روشن است كه آن بزرگوار در پنهان دفن شدند و اين يك تدبير هوشمندانه بود و اين واقعيت مستند را انكار كردند كه مسئله ي غدير را انكار كردند برغم اين كه بسياري از صحابه زنده بودند و در مناسبتهايي مثل خطبه منا حضرت پرسيدند و  آنها انكار كردند و از تاريخ حذف كردند عمده ي مسلمانان چيزي باسم غدير نشنيدند اين صد هزار نفر همه باآن بزرگوار بيعت كردند چطور ممكن است علامه اميني در اثبات غدير پيش از بيست جلد در مورد غدير بنويسد و خود قضيه فدك كه شهرت داشته در آن زمان و عوامل ايشان در فدك كار مي كردند انكار شد حضرت زهرا تدبير هوشمندانه كردند و هوشمندي حضرت امير بود كه چهل قبر تهيه كنند و اين موضوع هنوز فلسفه دارد كه سندي زنده بر هميشه زمان بر جاي بگذارند كه نمي خواستند آن بزرگوار در روز و علني دفن شوند حضرت زهرا نفرت داشتند كه بعضي در مراسم ايشان حضور داشته باشند و نقل است كه شب دوخليفه آمدند راه ندادند و در بين راه شنيدند كه حضرت به شهادت رسيده و تجهيز و دفن شده و عصباني شدند و اعتراض كردند كه چرا خبر نكرديد و حضرت فرمودند كه اين وصيت بود و چاره اي نبود و اين اقدام هوشمندانه چقدر به ضرر آنها خواهد بود و تا ابد اين ننگ در پيشاني آنها خواهد ماند و دستود دادند قبر ها را بشكافند و نماز خوانده شود اصولاً شكافتن قبر مؤمن حرام است، زنها آمدند دو خليفه حضور پيدا كردند امام با ذولفقار و لباس زرد و زره به تن آمد و دست به شمشير بردند گفتند كسي حق دست زدن به قبر ها را ندادن و حضرت يقه ي دومي را گرفت به زمين زد و اولي قسم داد كه رها كن ما اين كار را نمي كنيم مسئله فرق نمي كند كه كجا دفن شدند هر چه ما تحقيق كنيم از آن حضرت بر پنهان ماندن قبر كم است بايد حضرت ولي عصر عج د بيايد و قبر را نشان دهد..روضه

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :